Zzp’er vreest wanbetalers

Het aantal zzp’ers dat betalingsproblemen met wanbetalers ervaren van klanten en opdrachtgevers is in een maand tijd verdubbeld. Ruim een derde van de zzp’ers maakt zich hier grote zorgen over. Wanbetalingen kunnen grote gevolgen hebben voor uw financiën.

Gestreste zakenman zit achter zijn bureau en kijkt naar rekeningen en houdt zijn handen op zijn hoofd
Nieuws
Datum: 09-05-2023

Dat zzp’ers vaker te maken hebben met wanbetalers blijkt uit de maandelijkse Bedrijven Monitor van verzekeraar Interpolis. Dat kan leiden tot financiële problemen en zelfs tot een faillissement. Hoe krijgt u uw facturen betaald en hoe versterkt u uw financiële positie?

Duidelijke afspraken en een nette factuur

Gaat u in zee met een nieuwe opdrachtgever, maak dan gelijk afspraken over de facturering. Bijvoorbeeld dat u direct na het afronden van een klus de rekening verstuurt of eenmaal per maand bij een langdurige opdracht. Meld ook wat de betalingstermijn is en benoem die nogmaals in uw offertes en in uw algemene voorwaarden. Uw factuur voldoet aan de wettelijke eisen en u vermeldt daar nogmaals de betalingstermijn.

Tijdige actie bij wanbetaling

Is een factuur niet op tijd betaald? Als u te lang wacht met het sturen van een betalingsherinnering, kan de debiteur denken dat het allemaal geen haast heeft. Hij kan dan ook een volgende keer meer tijd nemen voor de betaling. Stuur daarom al een paar dagen na het verstrijken van de betalingstermijn de herinnering met een nieuwe (kortere) betalingstermijn. Komt het geld dan nog niet binnen? U kunt een tweede herinnering sturen, maar u kunt ook uw opdrachtgever bellen. Vraag hem wat de reden is dat er nog niet betaald is en wat u kunt afspreken. Zo’n persoonlijke benadering heeft meestal veel effect.

Blijft de betaling desondanks nog steeds uit, stuur dan een laatste betalingsherinnering en vermeld dan ook dat u rente en incassokosten in rekening brengt als er niet op tijd betaald wordt. In het uiterste geval kunt u een gerechtelijke incassoprocedure starten. Vraag ons of een zakelijke rechtsbijstandverzekering u in zo’n situatie kan helpen. Die bevat vaak een incassomodule.

Meerdere opdrachtgevers

Wordt u heel vaak ingeschakeld door één opdrachtgever? Fijn om zo’n grote klant te hebben, maar ook risicovol. Als dat bedrijf de facturen niet op tijd betaalt, failliet gaat of ineens de samenwerking beëindigt, heeft u een groot probleem. Zoek altijd meerdere opdrachtgevers zodat uw inkomsten niet helemaal opdrogen als er een wegvalt.

Zorg voor een buffer

U bent een stuk  minder kwetsbaar als u een financiële buffer heeft. Dan zingt u het nog wel even uit als betalingen op zich laten wachten. Zo’n buffer is ook belangrijk om nieuwe apparatuur en gereedschap aan te schaffen of om uw bedrijfsauto te laten repareren of te vervangen. Of als u een poosje door ziekte uit de roulatie bent.

Neem contact op met ons kantoor om te bespreken hoe u een financiële buffer opbouwt en wat een zakelijke rechtsbijstandverzekering voor u kan betekenen.

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.

Stel ons gerust uw vraag

Algemeen: 023 525 8061
Schade: 023 525 0392
Zakelijk: 023 525 7017